NIE Komunikacja

DNA Lidera / NIE Komunikacja - Małgorzata Tobiszewska

Nie wystarczy wierzyć…

Robimy to od wieków więc wydaje się że każdy to potrafi, a ta wiara jest tak mocna, że na etapie edukacji nikt nas tego nawet nie uczy. O czym mówię? O komunikacji, jednym z grzechów głównych menadżera.

Sprawdź, które zadania są najważniejsze!

Wspierając procesy wdrażania zmian w organizacjach, jako zewnętrzny konsultant jestem świadkiem wręcz niebywałych przypadków NIE komunikacji. W jednej z firm okazało się, że pracownicy nawet nie wiedzieli jakie oczekiwania ma ich szef. Przeprowadziłam wtedy pewien eksperyment aby im to uzmysłowić. Zainspirował mnie do tego Brian Tracy, który opowiadał o błędach w rekrutacji podczas Human Capital Economy CEE Congres. Poprosiłam menadżerów, a potem  ich pracowników o wykonanie niezbyt skomplikowanych zadania. Najpierw mieli wypisać 10 najważniejszych zadań / obowiązków które są wykonywane przez pracowników, potem z tej dziesiątki mieli wybrać 3 najważniejsze. Pewnie pomyślisz, że nie ma w nim nic trudnego. I masz rację. Schody zaczęły się dopiero wtedy, gdy porównaliśmy odpowiedzi menadżerów i pracowników. Niestety ich odpowiedzi się nie pokrywały. Pracownicy jako najważniejsze wytypowali inne zadania, a ich menadżerowie inne. Okazało się więc, że pracownicy nie wiedzą jakie oczekiwania odnośnie ich pracy ma ich przełożony! Zabrakło podstawowej komunikacji, a przeprowadzony eksperyment wyraziście to wszystkim pokazał. Nieprawidłowa komunikacja ma negatywny wpływ na zespół i przyczynia się do dysfunkcji zespołu takich jak brak dbałości o wyniki, brak zaufania oraz ma wpływ na brak zaangażowania. Nie dziwmy się więc, że nasz zespół jest mało wydajny skoro menadżer nie wie /  nie potrafi lub nie chce przekazać pracownikom podstawowych informacji.

Jeśli już mówisz to mów tak, aby Cię zrozumiano!

Świetnie, jeśli menadżer rozmawia ze swoim zespołem, świetnie jeśli deleguje zadania, świetnie jeśli wyznacza cele do realizacji. Jednak warto przyjrzeć się w jaki sposób to robi, a przede wszystkim czy jego komunikat jest zrozumiały dla zespołu. Niestety tutaj pojawia się również często problem z komunikacją. Szef przekazał jakąś informację jednak jego zespół inaczej ją zinterpretował niż to było w zamyśle przełożonego. Zachęcam menadżerów do dbałości o jakość komunikacji i proaktywności w tym zakresie.

Sprawdź, czy Ty nie uprawiasz NIE komunikacji.


Więcej artykułów z serii DNA Lidera


Małgorzata Tobiszewska

Małgorzata Tobiszewska – Instytut Rozwoju Kadr

Trener, Wykładowca, Konsultant, Prezes Stowarzyszenia Absolwentów MBA, Ekspert Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej, Ekspert RIGP, Członek Rady Ekspertów UG, Przewodnicząca Sekcji HR Pracodawców Pomorza.    Realizuje projekty z obszaru: szkoleń i rozwoju, badania i podnoszenia kompetencji, badania potencjału i dysfunkcji zespołów, outplacementu,  Employer Brandingu, aktywizacji zawodowej i budowania kariery, doradztwa z zakresu zarządzania i HR.

Linkedin M.Tobiszewskae-mail: m.tobiszewska@irk.com.pl

BACK